Ondernemer belicht... De vijf vragen aan:

Jos Zandbergen - (Zandbergen Transport)

Hoe is het om een groot bedrijf te leiden waarbij expansie belangrijk is?
Ik heb de mooiste baan van de wereld, waarbij ik samen met neef Frits en broer Erik leiding mag geven aan een zeer dynamisch bedrijf met een geweldige klantenkring. Onze opdrachtgevers bestaat voor een zeer belangrijk deel uit hele grote merken als Ahold Delhaize, Arcelor Mittal, Cargill, Coca Cola, DHL, Fetim, Heineken, Jumbo, Pepsico, Refresco, Tata en Vomar om er een aantal te noemen. De uitdaging zit de komende jaren vooral in de verdere automatisering en digitalisering van onze processen, wat nieuwe competenties stelt aan ons als managementteam maar ook aan onze gepassioneerde medewerkers.

Daarnaast staan we met onze maatschappij voor een enorme opgave op het gebied van duurzaamheid, waartoe wij een transitie hebben ingezet om onze footprint de komende jaren tot klimaatneutraal te reduceren. Dit doen we thans met een vloot van ruim 20 voertuigen welke gebruik maken van Bio LNG als brandstof, en daarnaast een groeiende vloot die op HVO100 rondrijden. Met deze laatst genoemde brandstof zijn we in staat om tot 89% CO2 te reduceren. Expansie van onze onderneming is dan ook noodzakelijk om ook op lange termijn te kunnen voldoen aan de investeringen en kostendragers om verduurzaming en digitalisering het hoofd te kunnen bieden. Inmiddels groeien we richting de 650 medewerkers, 400 trekkende eenheden en ca. 700 opleggers, verdeeld over de 3 vestigingen, te weten Limmen, Tilburg en Hoogeveen en diverse standplaatsen in Nederland en Belgie.

Zijn de functies duidelijk verdeeld onder de neven
Jazeker, en dat is ook belangrijk binnen het driemanschap want zo zijn de verschillende facetten binnen onze onderneming afgedekt. Frits is operationeel verantwoordelijk met de planning voor de uitvoering, terwijl Erik het wagenparkbeheer met zijn team verzorgd. De algemene en commerciële activiteiten vallen onder mijn verantwoording. Gelukkig hebben we daarnaast in de loop der jaren een sterk team om ons heen verzameld, die dagelijks met elkaar een topprestatie leveren. In de wereld waarin wij mogen werken hebben we het vaak over de Champions League van de logistiek, waarin wij een voorname rol mogen spelen. Denk aan diverse uitdagingen als bv heerlijk zomerweer met veel bier, frisdrank en BBQ vlees, stakende boeren die poorten van distributiecentra bezetten, maar ook Covid-19 met vorige jaar de Hamsterwoede onder de huishoudens.

Zijn de overige vestigingen goed in beeld en onder controle te houden
Rond 2001 zijn we in Tilburg gestart en nauw betrokken bij de opzet van deze vestiging in de zeer nabije omgeving van onze klant Coca Cola. Al snel ontdekten we dat we Brabant het beste konden aansturen met mensen uit Brabant, omdat hier toch wel wat cultuur verschil is met ons in Noord Holland. In 2014 hebben we Hoogeveen hier aan toegevoegd en wordt deze ook lokaal aangestuurd met een vestigingsmanager. Belangrijk met deze vestigingen is dat we vooral goed de samenwerking blijven opzoeken en de kennis en het netwerk van elkaar gebruiken. Dit doen we door een eenduidig systeem te hanteren waarbij men bij elkaar in de planning kan kijken en opdrachten kan overschieten. Binnen de vestigingen is een grote mate van vrijheid en zelfstandigheid en is het belangrijk om wel binnen de kaders te functioneren in het gemeenschappelijke doel; het ontzorgen van onze klanten.

Waar worden jullie gelukkig van
Gelukkig worden we vooral van gezond zijn, maar bovenal zijn we trots als mensen ons aanspreken over het feit dat ze op de Nederlandse wegen onze voertuigen met herkenbare uitstraling tegenkomen. Bovendien biedt onze sector hele mooie kansen voor mensen die van dynamiek houden, waarbij volop ruimte is voor nieuwe ideeën. We moeten ons zelf zo nu en dan in de arm knijpen of het werkelijk waar is wat we allemaal doen, niet in de laatste plaats omdat we 365 dagen per jaar met auto’s op de weg zijn en er dus weinig tijd is om achterom te kijken. Ook op iedere feest- en verlofdag dienen wij toch onze rol te pakken in de bevoorrading van onze retailers. Wat ons ook blij maakt zijn nieuwe projecten waarvoor we worden benaderd door onze klanten, zoals binnenkort een zeer belangrijk deel van de inzameling van PET flessen. Vanaf 1 juli 2021 zullen ook de 0,5 ltr flesjes van statiegeld worden voorzien, waardoor een enorme extra retourlogistiek op gang komt. Zandbergen heeft hier een efficiënte oplossing voor ontwikkeld en zal deze stromen gaan beheren van producent naar consument en terug naar de recycle industrie die weer nieuwe preforms maakt voor de producenten.

Welk LOV lid willen jullie voordragen en welke vragen wil je hem of haar stellen?
Ger Duijkersloot van GEDE Verpakkingen met de volgende vragen:

1. Hoe kijkt GEDE terug op de periode van COVID-19 en wat heeft dit voor jullie bedrijf betekend?
2. Hoe ziet GEDE de verpakkingsmarkt en de aangesloten bedrijven ontwikkelen (specialisatie/consolidatie) in de toekomst en waar zie je GEDE staan?
3. Hoe kijkt GEDE naar de impact van het sterk veranderende winkellandschap met verschuiving van fysiek naar online vanuit jullie perspectief?
4. Welke tip heb je voor de LOV leden die iedereen zou kunnen toepassen?
5. Met wie zou je wel eens een dagje/weekje willen ruilen en waarom?

Welk LOV lid wil je voordragen en welke vragen wil je hem of haar stellen?

Meer weten over Zandbergen Transport? Klik hier voor de website.